maandag 4 september 2017

Stoere moeder

Ook al is de vakantie alweer voorbij en is het gewone leven weer begonnen, toch denk ik nog dagelijks terug aan onze vakantie.
Het was echt heerlijk. Het heeft mij en de kinderen goed gedaan. Een week in een andere omgeving, geen werkstress of ander gehaast en geen verplichtingen. Elke dag opnieuw was de hele dag voor ons.


Ook hebben we veel leuke mensen ontmoet.
Bij 1 gezinnetje wil ik echt even stilstaan. Toen wij de eerste dag goed en wel gesetteld waren en genoten van onze avondmaaltijd, kwamen er nog nieuwe campinggasten.
Omdat iedereen aankwam met volgeladen auto, vielen deze gasten op door hun eenvoud.
Er liep een jonge moeder met in de ene hand een koffer en in de andere hand een buggy. Het zag er op zich relaxed en vredig uit.

Waren ze door vrienden of bekenden afgezet? Kwamen ze per taxi? Nee, zo hoorde ik later van haar, ze hadden 2,5 uur gereisd.
Hulde voor deze moeder.

Ik vind het zelf met grotere kinderen en een auto al best hele onderneming om op vakantie te gaan. Vorig jaar ging ik ook met mijn kinderen met het openbaar vervoer naar Schiphol. Maar toen droegen de kinderen zelf hun eigen koffer. Bovendien had ik toen geen buggy.

Zij ging met 2-jarig kind gewoon met koffer, rugtas en al in de bus en in trein op vakantie. Ook de rest van hun vakantie waren ze aangewezen op het openbaar vervoer. De vakantie was een cadeautje van haar zus. Ze had het zelf niet breed, zat in de bijstand, ook had ze nogal wat schulden had ik de indruk. Voor haar dochtertje was dit ook de eerste vakantie. Op het park zelf was voldoende entertainment zonder dat je extra geld hoefde uit te geven.

De laatste avond aten we samen.  Ik heb grote respect voor haar hoe ze het met weinig toch weet te rooien. Ze had aan wel met mij te willen ruilen zei ze, ik had het goed voor elkaar, een baan en 'luxe'.
Ik heb het haar niet gezegd maar stiekem was ik wel een beetje jaloers op haar, zij heeft alle energie en tijd voor haar kind.

Maar zoals mijn moeder vroeger altijd zei; Wees tevreden met wat je hebt en verlang niet naar de dingen die je niet hebt.






2 opmerkingen:

  1. Tja, de moeder staat er alleen voor. ze heeft energie en is een doorzetster. Dat siert haar. Ik vind kamperen leuk, maar deed vorig jaar mijn tenten weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo hebben we meestal het idee dat een ander het beter voor elkaar heeft dan wijzelf. Denk dat dat menselijk is.
    Ik vind jou nou juist zo'n stoere moeder, alles in je eentje regelen en werken en huishouden.
    Knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen