woensdag 28 februari 2018

Drastisch besparen op shampoo en andere haarproducten

Steeds meer erger ik me aan de uitgaven die ik doe om mijn haar een beetje toonbaar te maken.
Ik heb van nature nogal eigenwijs haar.
Als ik er niets aan doe staat het alle kanten op. En dan bedoel ik ook echt alle kanten. Ik pas dan met geen goed fatsoen door een deur.
Mijn haar is niet stijl, niet golvend of krullend maar droog en onhandelbaar.

Hier is ook een reclame van. Als ik goed mijn best doe dan zie ik er uit als de dame in het begin van het filmpje. Dus zou ik er niets aan doen dan is het nog veel en veel erger. Vroeger doneerde ik nog weleens haar. De laatste jaren is het afgekeurd omdat mijn haar spontaan afbreekt. Mijn haar is de laatste tijd echt achteruit gegaan.

Al vele kappersadviezen heb ik braaf opgevolgd maar niets hielp.
Mijn haar-was-ritueel ziet er als volgt uit; shampoo, conditioner, anti pluis crème en een masker. Als mijn haar droog is dan nog een wax en olieachtig iets om het nog wat te temmen. Het helpt allemaal wel iets hoor. Maar alles bij elkaar geef ik tientallen euro's uit voor een kapsel wat me nog steeds niet bevalt.
Tegen de tijd dat mijn haar enigszins in model zit is het tijd om mijn haar te wassen en begint de ellende weer opnieuw. Gemiddeld waste ik mijn haar 2 keer in de week.

Sinds 2 weken ben ik deze dure uitgaven helemaal zat. Er schijnen mensen te zijn die hun haar helemaal niet meer wassen. Nou, als vrek in wording zou ik dat ook moeten proberen.
Zo gezegd, zo gedaan, Ik stopte met haren wassen. Tegen de tijd dat ik mijn haar weer zou wassen heb ik het enkel gespoeld met water. Na anderhalve week voelt mn haar toch wel wat vreemd aan. Mijn hoofdhuid jeukt ook af en toe. Maar...... eerlijk is eerlijk, mijn haar ziet er mooier uit dan ooit. Het valt gewoon soepel langs mijn hoofd. Ik hoef geen wax, schuim oid te gebruiken, het ziet niet vet uit. Nu ben ik 2 weken verder en het bevalt eigenlijk prima.

Ik hoop dat het rare gevoel wel verdwijnt of dat ik er aan wen. Mijn haar stinkt niet (heb het nagevraagd) het zit goed maar het blijft wel wat vreemd aanvoelen. Ik ben benieuwd hoe lang ik dit volhoud.
Heb jij ervaring of tips?


6 opmerkingen:

  1. Hopen dat het zo blijft dan! Het kan wel zijn dat je hoofdhuid uiteindelijk verzorging nodig heeft, hangt er vanaf hoe gevoelig die is. Zelf heb ik lang haar en een flinke bos en ben ik gevoelig voor roos. Ik gebruik een shampoo zeep (deze, https://www.june-goodies.nl/a-45335115/douchezepen/shampoo-zeep/ ) en doe daar ruim 9 maanden mee. Je kunt je haar (na gebruik van een shampoo zeep of misschien ook zonder) naspoelen met verdunde appelazijn, gewoon in de supermarkt te koop. 1 deel appelazijn en 6 a 7 delen water. Dat geeft een natuurlijke glans zonder synthetische troep die in al die drogisterij shampoo's zit. Heel verhaal zo, ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je haar weer mooi wordt / blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga de appelazijn proberen. Ben heel benieuwd.

      Verwijderen
  2. Mooi zeg. Ik weet dat dit kan maar heb het zelf nog nooit geprobeerd. Spoelen met brandnetel-water helpt misschien tegen de jeuk? En misschien gaat ook dat vanzelf nog weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brandnetel is voor heel veel dingen goed, ik weet het. Maar ik probeer eerst de appelazijn ;)

      Verwijderen
  3. na 6 weken zonder shampoo prima. Gewoon lekker spoelen met water. Je natuurlijke glans komt, je haar is gezonder en het scheelt de portemonnee en het milieu. Wel die eerste weken even volhouden. Dat lukte me goed, maar toch op een gegeven moment het gevoel dat ik niet schoon ben. En het gemis van een lekker schuimende kop. Vandaag de zeep van lush voor het eerst uitgeprobeerd. Benieuwd hoelang ik daar mee doe. Mijn haar was touwig en moelijk door te kammen. en de lush zeep was duur. maar wil geen plastic flessen meer kopen. dus gewoon af en toe voor het lekker. Ik kwam op je site door dat ik zocht naar zuinig boodschappen doen. Maar dat was van 2015. Ik moet daarmee aan de slag...blijf je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas, ik hield het slechts 4 weken vol.
    Mijn hoofd voelde zo naar aan dat ik er op een gegeven moment niet van kon slapen. Ik heb toen midden in de nacht mijn haar staan wassen. Ik heb een druppel shampoo gebruikt en voornamelijk de hoofdhuid/haar aanzet gewassen.
    Wat een heerlijk fris gevoel was dat. Niet wassen is mij te hoog gegrepen. Mijn plan is nu bijgesteld. Als ik eens in de 1 a 2 weken mijn hoofd was met een beetje shampoo (zo groot als een erwt) dan houd ik het beter vol.
    Wat betreft de kosten ben ik dan ook goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen